23.09.2019 / Dawid Wyrozębski
Jak wybrać liceum ogólnokształcące?
Czy wybór liceum według rankingu w kilku ostatnich lat będzie miał wpływ na wynik Twojej
matury?
Oczywiście, że tak! Osoby stojące przed wyborem liceum muszą podjąć bardzo ważna decyzję.
Ranking liceów nie bierze się znikąd. Kryterium wejścia do rankingu szkół było zdobycie wyniku
powyżej 0,75 średniej krajowej z matematyki i języka polskiego egzaminu maturalnego. W wyniku
ostatnich zmian w systemie szkolnictwa uczniowie będą spędzali w liceum rok dłużej. Bardzo ważne
w trybie nauczania licealnego jest fakt, iż tygodniowy wymiar godzin z przedmiotów rozszerzonych
został zwiększony z 2 do 8. Jest to duża i dobra zmiana dla osób, którzy chcą osiągnąć wysokie
wyniki maturalne.
Według rankingu najlepszych liceów ogólnokształcących w Trójmieście w latach 2017, 2018, 2019
wypada: bezkonkurencyjnie III LO z Oddziałami Dwujęzycznymi, imienia Marynarki Wojennej RP w
Gdyni:
W Olsztynie na przełomie trzech ostatnich lat w rankingu Liceów na pierwszych miejscach pod
względem zdawalności matur oraz wysokich wynikach klasyfikują się takie szkoły średnie:
XII LO im. Marii i Georga Dietrchów:
II Prywatne Liceum Ogólnokształcące
II LO im. Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego
Ranking szkół w Elblągu wychodzi następująco:
Na początku należy zadać sobie pytanie, czy marzy Wam się kariera medyczna. Biologia i chemia są
bardzo szeroką i ścisłą dziedziną, dzięki której można znaleźć wiele ofert edukacyjnych szkół
wyższych od politechnik po uniwersytety medyczne. Jeśli zdecydujecie na studia o kierunkach
medycznych to krótko mówiąc biologię oraz chemię trzeba mieć w małym palcu. Poziom
rozszerzony to często minimum, aby zacząć pierwszy krok w rozpoczęciu dalszej nauki w kierunkach
medycznych.
Istotną kwestią jest sprawdzenie czy nauczyciel uczący biologii i chemii w wybranym przez Was
liceum jest egzaminatorem. Istnieje większa szansa, że nauczyciel, który jest egzaminatorem będzie
stawiać większy nacisk na przygotowanie uczniów pod rozwiązywanie zadań maturalnych. Chodzi o
to, żeby uczeń umiał w krótkim czasie rozwiązać skomplikowane zadania wymagające odpowiedniej
analizy zrozumienia oraz formułowania wypowiedzi. Egzamin maturalny jest tak przygotowany, aby
uczeń wykazał się umiejętnościami dedukowania, a nie przekazania suchej wiedzy. Warto zasięgnąć
informacji odnośnie szkoły i nauczyciela od starszych kolegów i koleżanek, które dostały się na
studia medyczne. Opinie na forach internetowych mogą poprzeć lub zanegować Wasz wybór,
oczywiście trzeba bazować na prawdziwych opiniach i nie bazować tylko jednej ocenie czy forach.
Opłaca się uczestniczyć w dniach otwartych w kilku wybranych przez Was szkołach średnich. Oferta
szkół może być zróżnicowana pod względem dodatkowych zajęć czy przedmiotowych fakultetów,
co może również mieć wpływ na wybór ucznia. Należy również dowiedzieć się, czy szkoła
przygotowuje uczniów pod uczestnictwo w olimpiadach. To daje duża szansę na dostanie się na
wymarzone studia.
Przygotowując się do matury z biologii i chemii warto zapoznać się z zadaniami z poprzednich
roczników. Przerabianie arkuszy, a tym samym nauka będzie dobrym ćwiczeniem przed własnym
egzaminem.
Chciałbym przedstawić dane z trzech ostatnich lat, które wskazują na zależność wyboru liceum z
wynikiem maturalnym. W pierwszej kolejności zacznę od wyników matury z biologii.
Według sprawozdania z 2017 roku do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym z biologii
przystąpiło 49923 tyś. osób kończących liceum ogólnokształcące i techników. W porównaniu do
poprzedniego roku można zauważyć spadek o 1.3 tysiąca osób. Na podstawie wyników egzaminu
maturalnego z biologii można ocenić jako trudny, zwłaszcza dla absolwentów techników. Wyraźnie
widać znacznie niższe wyniki od uczniów liceów ogólnokształcących.
Poniżej tabela prezentująca wyniki zdających:
Jak widać w tabeli istnieje znaczna różnica pomiędzy uczniami przystępującymi do matury z biologii
z liceów ogólnokształcących i z techników. Już na podstawie tego zestawienia możemy zacząć
zastanawiać się, dlaczego?! Wynika to z zupełnie innego toku nauczania. W liceum samemu wybiera
się klasę o danym profilu, dzięki któremu można skupić się na danym obszarze nauki i poszerzać z
tego wiedzę. W technikum natomiast jak sama nazwa wskazuje, na tym etapie uczeń
ukierunkowuje się w szybszym uzyskaniu „zawodu”, czyli obecność zajęć zawodowych może
powodować mniejsze skupianie się na lekcjach, na przykład biologii czy chemii. Ilość osób
przystępujących do matury z biologii to 41434 tyś. uczniów, natomiast z techników 8489 tyś. osób.
Kolejnym parametr wskazujący ogromną różnice pomiędzy nauczaniem to średnia, która w liceum
wynosi 41%, a w technikum 16%. To olbrzymia różnica. Średni wynik to 37 % wszystkich zdających.
Przedstawię Wam jak wygląda 2018 rok. Czy nastąpiły jakieś zmiany?
Poniżej tabela, która pokazuje parametry statystyczne wyników maturalnych z biologii z 2018 roku.
W 2018 roku do matury z biologii przystąpiło 47093 tysięcy osób, jest to 19% ogólnie zdających. Na podstawie tabeli można przeanalizować, jak wyglądają wyniki maturalne. Mianowicie różnica wyników pomiędzy zdającymi, którzy ukończyli liceum w dalszym ciągu bardzo mocno przewyższa wynik przystępujących do matury z technikum. Średnia dla liceum to 36%, natomiast technikum to 12 %.
Odpowiadając na pytanie czy nastąpiły jakieś zmiany, to na podstawie danych z powyższych tabel można porównać, że w 2017 r. średnia wynosiła 37%, a w 2018 r. 32 %. Wynika to z poziomu trudności arkusza.
W egzaminie maturalnym z chemii w 2017 roku przystąpiło 28880 tyś. uczniów. Po raz kolejny widoczna jest znaczna różnica pomiędzy wynikami osób kształcących się w liceum a technikum. Średnia osób kończących liceum wynosi 44%, natomiast wynik osób kończących technikum wynosi 13%. Ogólne średnia wszystkich maturzystów przystępujących do egzaminy maturalnego z poziomu rozszerzonego z chemii wynosi 41%. Poniżej przestawiam tabelę
W 2018 roku do egzaminu maturalnego z chemii na poziomie rozszerzonym przystąpiło 26905 tyś. osób. W kwestii porównania wyników w liceum a techników ponownie nic się nie zmieniło. W dalszym ciągu widoczna jest przepaść pomiędzy wynikiem matury w liceum 42% a technikum 13%. Średni wynik zdających wynosił w 2018 roku 40%.
Podsumowując dwa lata 2017 oraz 2018 rok można śmiało zauważyć rozbieżność między liceum ogólnokształcącym a technikum. W liceum stawia się większy nacisk na przedmioty ścisłe, co widać w parametrach statystycznych wyników zdających. Wyniki matury z chemii wypadły lepiej niż biologii. Arkusz maturalny z biologii charakteryzuje się tym, że odpowiedź na zadanie musi być bardzo precyzyjnie napisana. Zdający muszą bardzo dokładnie analizować polecenia, zwracając uwagę na znacznie czasowników operacyjnych. Odpowiedź należy ukierunkować i wykazać bardzo precyzyjne rozwiązanie. Często zdarza się, że niepowodzenie maturzystów wynika ze słabo opanowanej terminologii biologicznej oraz nieumiejętności formułowania logicznych i zwięzłych odpowiedzi. Do egzaminu z chemii należy ćwiczyć umiejętność formułowania wypowiedzi słownych, dopasowania argumentów oraz należy zauważyć zależności przyczynowo – skutkowych. Ważne jest również umiejętne wykorzystywanie języka symboli, równań chemicznych, wzorów. Częstymi błędami maturzystów jest nieprzeanalizowana treść zadań, brak skupienia na poleceniu i zbyt pobieżne czytanie informacji.
Podsumowując, istnieje olbrzymia rozbieżność między technikum a liceum. Wyniki osób zdających zarówno biologię i chemię zdecydowanie są wyższe u maturzystów kończących liceum ogólnokształcące. Dlatego jeśli chcecie osiągnąć jak najwyższy wynik to najlepiej wybrać dobre liceum, w którym nauczają nauczyciele stawiają nacisk na ciągłe rozwiązywanie arkuszy maturalnych. Ćwiczenie zadań z arkuszy maturalnych to najlepszy trening przed oficjalnym egzaminem.